Tytuł: Żona lotnika. Kobieta, która podbiła niebo
Autor: Melanie Benjamin
Tytul oryginału: The Aviator's Wife
Tłumaczenie: Jolanta Sawicka
Wydawnictwo: Muza 2013
Ilość stron: 400
Kategoria: beletrystyka
Moja ocena: 10/10

Wznieść się wysoko ponad ziemię, codzienność, prozę życia, małych ludzi w ich domkach jak pudełkach. Szybować w bezkresnym błękicie
i ocierać się o obłoki, poczuć w dłoni drążek, wibracje silnika i słońce na twarzy.




Do malego dwupłatowca wsiadła para ludzi. On to Szczęściarz Lindy, Samotny Orzeł, podziwiany lotnik. Jego towarzyszką była nieśmiała, ale odważna, brunatna myszka. Ktoś nazwał ich Pierwszą Podniebną Parą.

"Charles był wiatrem, który porywał mnie, unosił i utrzymywał wysoko
w powietrzu, który targał mną, jakbym była bezbronnym latawcem, ale również dawał mi skrzydła, pozwalał dotknąć słońca"


Na ziemi otaczali dwoje nieustraszonych pilotów wielbiciele, przyjaciele
i głodni sensacji dziennikarze. Na zdjęciach uwieczniali ich, szczerzących zęby w udawanych uśmiechach. Kim w rzeczywistości byli Anne
i Charles? Młoda, inteligentna dzewczyna z dobrego domu poznała prostego, wiejskiego chłopaka zdeterminowanego, aby osiągać sukcesy. To było dla niego najważniejsze i temu wszystko podporządkował. Pożądanie tych małżonków nie miało wiele wspólnego z miłością.


Pułkownik Lindbergh postanowił stworzyć małą dynastię i z kolejnego postawionego sobie celu wywiązał się dokładnie.
Anne Morrow Lindbergh rzucona na głęboką wodę rodzinnego życia nawet nie mogła opłakiwać śmierci porwannego dziecka. Musiała być  silna i niezłomna, bo tego oczekiwał mąż.

"Bez cienia wahania powierzyłam mu całą siebie, pewna, że się mną zaopiekuje"

Mrocznym cieniem okryła ich związek Wojna Światowa. Anne z kartkami żywnościowymi i książką kucharską w ręku troszczyła się o rodzinę, podczas kiedy jej mąż swoimi kontrowersyjnymi poglądami budził ogólną wrogość. I tak oto radosne dziewczę przemieniło się w rozgoryczoną kobietę, a wiejski chłopak stał się zszarganym bogiem.



Melanie Benjamin wcieliła się w tytułową postać "Żony lotnika. Kobiety, która podbiła niebo". Prawie wiernie opisała trudne życie swojej bohaterki, stojącej na dobre i złe przy sławnym mężu. Więcej tam było zła niż dobra w otoczeniu dzieci.
Wcześniej poznałem kilka faktów dotyczących Samotnego Orła, a teraz jestem rozczarowany i zdegustowany jego postawą. Z każdą przeczytaną stroną nie mogłem pozbyć się wrażenia, że bohater większości chłopców i mężczyzn to zwykły łajdak.
Natomiast jestem pełen uznania dla autorki tej powieści. Rewelacyjnie zaprezentowała swoich bohaterów, posługując się pięknym literackim językiem na pograniczu prozy i poezji. Ta książka to jednak tylko powieść oparta na faktach, jak określiła ją autorka. Jest to historia, ktorą trzeba poznać. Gorąco ją polecam bez zastrzeżeń. 


14 komentarzy:

  1. Skoro napisana pięknym językiem i oparta na faktach, to koniecznie muszę ją przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewien, że ta powieść przypadnie Ci do gustu. Znajdziesz tam wątki, które według mnie, lubisz w literaturze. Kiedy ja przeczytałem tytuł na okładce, już się ucieszyłem. Lotnictwo, zauroczenie, rodzina, historia są tym , co przyciąga mnie do książek. To wszystko podane w wybornej formie było dla mnie rewelacją.

      Usuń
  2. To nie jest moja tematyka, ale kusi mnie z względu na poetycki język, który widzę w zamieszczonych przez Ciebie cytatach. c;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej powieści znajdziesz przeplatające się elementy poezji epickiej, lirycznej i dramatu. Dzięki umiejętnościom literackim autorce wybornie udało się przekazać uczucia
      i zafascynować mnie fabułą. Zrzucenie z piedestału bohatera również jest dowodem świetnego przygotowania materiału biograficznego. Sądzę, że znajdziesz tu wątki, które cię zainteresują. Bardzo dziękuję za komentarz, zapraszam do częstszych odwiedzin
      i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  3. Lubię dobrze napisane historie oparte na faktach, chętnie poznałabym również tą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W życiu Anne i Charlesa pojawili się ludzie, którzy tworzyli historię i utrwalali legendy. Autorka wymieniła ich nazwiska, czym potwierdziła swoją wiarygodność. Ta powieść przenosi czytelnika w inny świat i wymiar. Gorąco zachęcam Cię do lektury książki, która zaskoczyła mnie stylem i bogactwem treści. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  4. Uwielbiam klimaty lotnictwa II wojny światowej, czytałam nawet kilka książek o tej tematyce, a "Żona lotnika" koniecznie znajdzie się na mojej liście. Tak swoją drogą bardzo ciekawa recenzja. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lindbergh był bardzo zaangażowany w rozwój lotnictwa, co jest zrozumiałe po jego doświadczeniach z czasów pokoju. Niestety w pewnym momencie stanął po wybranej, niewłaściwej stronie barykady. Cieszę się, że moja recenzja okazała się interesująca. W tej powieści jest wiele bardzo ciekawych informacji i pojawili się tutaj ludzie znani z kart historii. Bardzo dziękuję za komentarz i zapraszam do częstych odwiedzin. Wkrótce opublikuję recenzję książki również opartej na faktach, ale już z innej dziedziny. Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  5. Dziękuję za ciekawą propozycję. Poszukam tej książki. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta powieść jest bardzo ciekawa i dlatego ją Pani gorąco polecam. Autorka opowiedziała o losie ludzi znanych z czołówek gazet i podręczników. Ich codzienne życie było jednocześnie fascynujące i smutne ze względu na realia i konwenanse. W przypadku Lindberghów "wielka sława to" pozory. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam równie serdecznie!

      Usuń
  6. Bardzo ciekawa propozycja... zwłaszcza, że jest ona oparta na faktach...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka ukazuje zwykłe zycie niezwyklych ludzi. Uciążliwość życia w świetle fleszy reporterów i pod presją opinii społecznej uniemożliwia normalne funkcjonowanie rodziny. Gorąco polecam Ci tę lekturę i mam nadzieję przeczytac inne książki tej autorki. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  7. Bardzo Ci dziękuję za post o tej książce. Ja - amerykanistka, czytam zachłannie wszystko, co dotyczy tamtego świata, jego obyczajowości, kultury i historii. Podczas obrony jednym z tematów, którym komisja umiliła mi czas ;) były zmiany nastrojów społecznych w stosunku do osoby Lindgergha. A tu proszę, piękna opowieść o jego żonie, kobiecie niezwykłej... i w dodatku, jak piszesz, znakomicie przedstawiona. Na pewno sięgnę po tę pozycję, dziękuję za jej wspaniałą prezentację :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Losy Lindberghów to niezwykle poruszająca opowieść, Być może przez nieuwagę nie poznałem postaci Samotnego Orła mimo mojego zainteresowania historią. Przyznam, że rozczarował mnie. Te zmiany nastrojów społecznych niestety nie zmieniły jego postrzegania rodzinnych problemów. Wypełniał swoją misję i potrzebował jedynie wsparcia nie rewanżując się za poświęcenie. Cała przyjemność zaprezentowania Ci tego postu i twoich komentarzy jest po mojej stronie :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.