Tytuł: Słowik
Autor: Kristin Hannah

Tytuł oryginału: The Nightingale
Tłumaczenie: Barbara Górecka
Wydawnictwo: Świat Książki 2016
Kategoria: Literatura kobieca / młodzieżowa / historyczna
Liczba stron:555
Moja ocena: 8/10

Obraz podsuwany przez wyobraźnię, który  na długo pozostanie
w snach: szarzy wychudzeni ludzie jak z obrazów Edwarda Muncha.Przemykają przestraszeni po ulicach francuskich miast.




Miedzy nimi jak cień przemieszcza się Słowik, The Nightingale, La Rossignol. Stara się wtopić w tłum, by w odpowiednim momencie zaśpiewać. Ta kobieta Na zewnątrz to czysta stal, a w środku serce miękkie jak wosk. Tylko taka twarda i zdeterminowana mogła działać
w podziemiu.


Co prawda W czasie wojen stacza się bitwy i potyczki, ale jak zaspokoić GŁÓD wolności, kiedy brakuje CHLEBA?
MACIERZYŃSTWO czasu wojny hartowało się dzięki ODWADZE przenoszonej w genach. NAIWNOŚĆ zmienia się w LOJALNOŚĆ,a to powód do DUMY uskrzydlającej pozornie słabe kobiety. Jeśli już człowiek decyduje się na poświęcenie w imię miłości i humanitaryzmu, to pomaga stwierdzenie I że jeśli skoczy się z wysokiego brzegu, to przed upadkiem przynajmniej się trochę polata. 

Kristin Hannah opowiedziała historię "Słowika" i jej rodziny, przyjaciół na tle głębionej wojną Francji. Obraz Holocaustu jest analogiczny również dla Polski. W historycznej zawierusze zdarzały się zadziwiające spotkania. Czasem wyznanie uczuć zastępowały gesty i spojrzenia, bo nie wszyscy mogli słuchać słów skierowanych nie do nich.



Kiedy na półce w bibliotece zobaczyłem te książkę, natychmiast ją wypożyczyłem. Jestem zauroczony tą opowieścią napisaną prostym językiem, który uwypukla treść. Tu nie potrzeba poezji, aby ukazać prozę życia. Troszkę zabrakło mi historii, ale "Słowik" to właściwie utwór reprezentujący literaturę kobiecą w najlepszym gatunku. 
Gorąco polecam tę powieść, która gwarantuje przyjemność lektury zabarwioną domieszką bohaterstwa i romantyzmu.








21 komentarzy:

  1. Bardzo cenię książki tej Autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wojny tysiące ludzi rozbiły w proch, wielu skruszyły, niektórych zginały jak witki łozy, ale wiele osób zahartowały. Ten świat widziany oczyma kobiet poruszył mnie głęboko. O ile się nie mylę, to było moje pierwsze spotkanie z twórczością Pani Hannah. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  2. Książka wydaje się naprawdę ciekawa. Na pewno przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bohaterki tej powieści w realnym świecie imponowałyby złożonością charakterów. Na pewno podobne im kobiety żyły i działały w różnych krajach w okresie wojen, ale przecież ta powieść opowiada tylko o nielicznych twardych i wrażliwych kobietach. Ta książka wydaje mi się idealna dla Ciebie, biorąc pod uwagę Twoje zainteresowania czytelnicze. Dziękuje bardzo za komentarz i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  3. Zainteresowała mnie ta powieść. Jest w niej to co lubię, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej powieści fabuła jest mistrzowsko wzbogacona głębią psychologiczną. Człowiek jest w stanie realizować zadania i wypełniać misje pozornie przekraczających jego możliwości. Empatia pozwala poruszać się na granicy ryzyka i rozsądku. Czasem tylko pozornie słaba, bezradna i urocza osoba ma w sobie więcej siły niż dzielny żołnierz. Jestem ciekawy Pani oczekiwań, a jednocześnie nie chce wkroczyć w sferę zbyt osobistą. Bardzo dziękuję za ciekawy komentarz i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  4. No właśnie,m nie czytałam, ale różne głosy o tej książce słyszę. Po pierwsze, czy wojna w tej powieści została oddana prawdziwie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odniosłem wrażenie, ze autorka skoncentrowała się na roli rodziny i patriotyzmu w dziejach bohaterek powieści. Problemy polityki rządu Vichy i generała de Gaulle'a, obozów koncentracyjnych są przedstawione bez zbędnych ozdobnikow. Cała historia jest potraktowana jako niezbędne tło i trudno tu o przekłamania. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
    2. Musze się zastanowić, czy chcę czytać.

      Usuń
    3. Byłam napalona na nią i inne tego typu, ale opowieść o przekłamaniach i interpretacjach w literaturze tego odebrała mi ochotę. Pamiętniki z czasów wojny na pewno chcę czytać, ale fikcję? Nie wiem.

      Usuń
    4. To nie są pamiętniki i próźno tam szukać obrazu wciąż poznawanej historii. Proszę, zwróć uwagę na fakt, że jako pierwszą kategorię określiłem literaturę kobiecą. To jest piękna i mądra powieść, a nie opracowanie paranaukowe. Może kiedyś dla relaksu przczytasz tę książkę, bo naprawdę warto. Dziękuje i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  5. Zaintrygowałeś mnie. Poszukam tej książki w swojej bibliotece. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziemie i ruch oporu zarówno we Francji, jak i Polsce zapisały się trwale w historii. Takie działnia wymagają sprytu, dyskrecji, wyczucia i kultury osobistej. Każda akcja to nie był strzał z działa i rozwalony budynek. Ci ludzie tworzyli koronkowe siatki sprawdzonych agentów. A przecież ludzie borykali się ze zwykłymi problemami
      i pragnęli miłości. Mnie urzekła ta opowieść. Bardzo dziękuję Ci za komentarz
      i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  6. Mam w plnach tę książkę, stoi na półce i czeka na swoją kolej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że nie zawiedzie Twoich oczekiwań :) Bardzo poruszyły mnie losy rodziny Rossignol. Wrażliwe, zaradne kobiety i dyskretni mężczyźni to postacie godne uwagi. Umiejętność radzenia sobie w arcytrudnych czasach wojny skłania do refleksji nad łatwym unikaniem problemów i niestety częstym "chowaniem glowy w piasek" w obecnych, bezpiecznych czasach. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  7. O tej książce czytałam już tyle dobrego, że w końcu zdecydowałam się ją zakupić. Teraz patrzy na mnie z literaturowej półki, i czeka na swoją kolej. Mam nadzieje, że się nie zawiodę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też zdecydowałem się na wypożyczenie tej książki dla mojej Żony po licznych bardzo dobrych opiniach. Bardzo jej się spodobała . Żona powiedziała mi, żebym koniecznie ją przeczytał i napisał o tej powieści. Potem stwierdziła, że czepiam się niepotrzebnie :) Mam nadzieję, że zyska również Twoje uznanie. Bardzo dziękuje i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  8. Twoja recenzja bardzo mnie zaciekawiła i z chęcią rozejrzę się za tą pozycją. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco polecam tę powieść, której bohaterowie próbują rozwiązywać swoje problemy
      w szczególnie trudnych warunkach. Działania Słowika potwierdzają prawdziwość stwierdzenia, że kobiety zdecydowanie nie są słabsze od mężczyzn. Bardzo dziękuję za komentarz i przepraszam za odsuniętą w czasie odpowiedź. Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  9. Cudowna książka godna polecenia.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że jest to szczególnie piękna opowieść o wojennych losach ludzi. Piękne chwile ubarwiają ludzkie życie, natomiast trudne doświadczenia hartują nas bez względu na realia codzienności. Bardzo dziękuję za komentarz i cieszę się, że ta powieść spodobała się również Tobie. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.