Tytuł: PeeRel zza krat. Głośne sprawy sądowe z lat 1945 - 1989.
Autor: Helena Kowalik
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN 2018

Kategoria: pitawal
Ilość stron: 318
Moja ocena: 8/10



Kiedyś nie były wykorzystywane przez milicję specjalistyczne bazy danych pozwalające na wyszukanie i porównanie śladów czy portretów pamięciowych. Kryminolodzy nie wykorzystywali kodu DNA z tej prostej przyczyny, ze nikt nie posiadał takich praktycznych umiejętności.


Pani Helena Kowalik stworzyła pitawal przypominający znane procesy toczące się w XX wieku w Polsce i opatrzyła go tytułem „PeeReL zza krat. Głośne sprawy sadowe z lat 1945
– 1989”. Tropiąc wybrane afery przeszła od
 wiejskich chat do posiadłości prominentów
i polityków, których jeszcze wiele osób pamięta.


Najczęstszymi przyczynami przestępstw były  potrzeby materialne. Zabór pieniędzy czy koni określano mianem czynu wynikającego z wyższej potrzeby bez względu na to, ile ofiar poniosło w związku z tym śmierć. Nie określiłbym sprawców mianem „ludzi zasad i honoru”, jak to zrobił jeden z polskich premierów. Oszuści budowali swój wizerunek z wielkim rozmachem, wykorzystując status żołnierza, dyplomaty, bankiera czy amanta. Jeden z nich jeszcze w areszcie grał rolę uwodziciela i powiedział:

Jestem najprzystojniejszy w tym kraju i nie ma potrzeby,
abym niszczył sobie ręce, tylko chamy i motory pracują.

Charakterystyczne wydaje się to, że często im mniej ktoś sobą reprezentował w sensie intelektualnym, tym większy wywoływał wokół siebie rozgłos medialny. O przestępcach śpiewano ballady, kręcono filmy fabularne, seriale. Pewien znany szeroko znany osobnik, określany mianem „Krwawy Maciek”, podczas papieskiej pielgrzymki kazał kierować kamery na klechę, żeby nie pokazywać tłumów wiernych.

Jednym z powodów, dla których powinniście przeczytać tę książkę, jest ostrzeżenie przed zaufaniem ludziom prezentującym swoje interesujące lub charyzmatyczne oblicze. Życzę ciekawej lektury. 

Za egzemplarz dziękuję bardzo Wydawnictwu Naukowemu PWN

6 komentarzy:

  1. Recenzja wyśmienita i już ją zamawiam😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej publikacji autorka przypomniała kilka procesów, o których kiedyś słyszałem. Jesteś jak zwykle bardzo miła, za co Ci bardzo dziękuję. Życzę ciekawej lektury i miłego wieczoru. :)

      Usuń
  2. Ciekawa książka, świadectwo minionych czasów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sfabularyzowane wspomnienia tych wydarzeń niosą pewne przesłania, które łatwo odczytać. Polecam tę książkę, która przypomniała mi niektóre wydarzenia i ludzi. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  3. Przyznam, że publikacja naprawdę idealna dla mnie. Jakimś cudem przeoczyłam! Jestem bardzo zainteresowana, muszę zdobyć! Recenzja zachęca tym bardziej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wydawnictwo jest pitawalem, więc wspomniane tam procesy odbyły się rzeczywiście. Wiele osób i faktów znałem już wcześniej, co nie umniejszyło mojego zainteresowania tą książką. Staram się, żeby wszystkie moje recenzje były obiektywne :) Bardzo dziękuje za komentarz i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.