Tytuł: Trupia Farma. Nowe śledztwa
Autorzy: Bill Bass, Jon Jefferson
Tłumaczenie: Janusz Ochab
Wydawnictwo: Znak Literanova, premiera wydawnicza 04.04.2018
Kategoria: sensacja/antropologia
Stron: 298
Ocena: 10/10


Kiedy patrzę na odbicie mojej twarzy w lustrze, widzę po prostu zmiany dokonane przez czas. Nigdy nie analizowałem układu moich kości.


Bill Bass współpracując z Jon’em Jefferson’em napisał fascynującą książkę „Trupia Farma. Nowe śledztwa”. Posiadający ogromne doświadczenie antropolog sądowy opowiedział 
o swojej pracy wyjaśniającej szereg tajemnic ukrytych pod ziemią. Wykorzystując kod DNA można wyjaśnić przyczynę śmierci nawet sprzed prawie 50 lat, ale do tego potrzebne są kości. Na podstawie ich układu w czaszce można odtworzyć kształt i rysy twarzy ofiary, ale to już leży w gestii specjalisty trudniącego się sztuką sądową.


Odpowiedni program komputerowy pomaga określić grupę etniczną i obliczyć parametry osoby zamordowanej, ale to jest tylko maszyna. Do pełnej analizy potrzebna jest wrażliwość człowieka poparta jego pracowitością i zdolnościami manualnymi.


Mam duży szacunek dla autora tej książki, który na każdym kroku doceniał umiejętności 
i zaangażowanie swoich współpracowników. Zespół pod jego przewodnictwem rozwiązywał tak sensacyjne problemy, jak nagła śmierć trzech biegnących mężczyzn czy ciał latających w powietrzu. Tajemnicą owiane było zabójstwo młodego prokuratora. Przez ponad 25 lat nie wyjaśniona była przyczyna zgonu kultowego muzyka rock’n’rollowego, który zginął 
w katastrofie samolotowej. Ogromne znaczenie ma nowoczesna technika, dzięki której odnaleziono między innymi zatopiony okręt z ładunkiem 21 ton złota.

Wszystkie doznane przez człowieka urazy pozostawiają ślady na kościach, zamkniętych 
w ciele jak w biodegradowalnym pokrowcu ze skóry i mięśni. Czaszka jest jak metryka, świadectwo genetyczne. Bass i Jefferson rozpoznają pochodzenie człowieka prezentując nawet takie ciekawostki, jak „niebieskie dziąsła”, o których wcześniej nie słyszałem.

Nie ukrywam, że na początku lektury tej książki odczuwałem lekkie mrowienie na karku. Kończąc czytanie nie miałem już tego wrażenia, ponieważ „Trupia Farma. Nowe śledztwa” wzbudzała jednie moje bardzo duże zainteresowanie. Znaleźć można tu wiele sensacji, arcyciekawych wyjaśnień, rozwiązanych zagadek. Przeczytajcie ją koniecznie. Ja mam nadzieję na trzecią w tym cyklu książkę.   


Za egzemplarz dziękuję bardzo wydawnictwu Znak Literanova



8 komentarzy:

  1. Ciekawa recenzja 😉 "Trupia Farma" jeszcze nie mialam okazji przeczytać, gdyż naklad został wyczerpany i po czasie zapomniałam, że istnieje takowa książka. Teraz widzę, że jednak nie wszystko zostało powiedziane😉 i bardzo mnie to cieszy i napewno się odrazu zdecyduje na zakup. Twoja recenzja mnie do tego zmusza😉( jakolwiek to znaczy). Uwielbiam takie klimaty. Pozdrawiam i dzięki za recenzje😉👌👍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za cieple słowa. Jak zawsze, jesteś bardzo miła. Ja też nie czytałem "Trupiej Farmy", ale autor sugeruje 3. część. Jeśli nie wycofa się z tego, to liczę na ciekawy ciąg dalszy. W tej książce znalazłem duże pokłady nowych wiadomości, a jak zapewne zauważyłaś często wybieram pozycje prawie popularno - naukowe. Pozdrawiam serdecznie, dziękuję Ci za komentarz i życzę ciekawej lektury. :)

      Usuń
  2. również miałem okazję przeczytać tę książkę, niestety nie dane mi było zapoznać się z pierwszym tomem. Niemniej jednak bardzo intrygująca lektura z jaką się jeszcze nie spotkałem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też JESZCZE nie czytałem wcześniej wydanych wspomnień tego wybitnego antropologa. Czekam na kontynuację w postaci kolejnego tomu. Mam nadzieję, że właściwie odebrałem zakończenie tej książki. Dziękuję za komentarz i zapraszam do częstych odwiedzin.
      Pozdrawiam, Zdzisław

      Usuń
  3. Hmmm, brzmi interesująco. Chyba się skuszę na tą powieść 😇
    Pozdrawiam, zatraceniwkartkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pełnym przekonaniem polecam Ci tę książkę. Autor wspomina bardzo ciekawe swoje wcześniej przeprowadzone śledztwa. Mam wrażenie, że jest to najlepszy pisarz wśród antropologów. Zaciekawiły mnie również wszystkie nowinki techniczne zaprezentowane w tej książce. Pozdrawiam i życzę ciekawej lektury.

      Usuń
  4. Połączenie antropologii,archeologii i kryminału jest czymś wspaniałym i niezwykle ciekawym :-) Bardzo inspirująca recenzja. Muszę sięgnąc po ksiażkę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytałem te wspomnienia Billa Bassa z niesłabnącym zainteresowaniem. Nowinki techniczne wywarły na mnie duże wrażenie, jak informacje o sztuce sądowej. Naturalnie bardzo interesujące były wspomniane śledztwa. Bardzo dziękuję za komentarz i myślę, że znajdzie Pan na tej stronie klaka ciekawych pozycji. Pozdrawiam

      Usuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.