Zatrzymaj się, wyrównaj oddech, uspokój się.

 Tytuł: Gdziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego zycia.
Autor: Jon Kabat-Zinn
Tytuł oryginalny: Wherever You Go, There You are.
Tłumaczenie: Henryk Smagacz
Wydawnictwo: Czarna Owca 2020
Kategoria: filozofia
Ilość stron: 264
Moja ocena: 9/10


Jestem zmęczony. Wciąż spieszę się gdzieś. Mam wrażenie, że coraz szybciej zbiegam po schodach jakby przyciągała mnie siła grawitacji. Spotykam ludzie i mam wrażenie, że ich nie dostrzegam, a tylko o nich myślę. Moja droga życia, którą wybrałem jest jeszcze szeroka
i wygodna. Staram się być uważny, żeby umieć dostrzec, jeśli zwęzi się
z mojej winy. Jestem spokojny, widząc mój strumień życia.

W tym strumieniu pływają same złote rybki. Aby zobaczyć je wyraźnie nie potrzebujemy niczego prócz soczewek świadomości.

Nie mogę pokonać stresu, bo jest on oczywistym elementem życia, ale próbuję go opanować jak morskie fale, po których surfuje człowiek. Jestem pewny, że jeszcze na wiele mnie stać. Potrafię dzielić się z innymi energią, witalnością, ufnością, otwartością i… obecnością. Wydaje mi się, że mam niewyczerpane zapasy tych dóbr. Chcę być przede wszystkim sobą, a nie tylko kimś. Chciałbym z mojej słabości w obliczu niepowodzeń uczynić siłę prostoty. Do tego potrzebna jest świadomość istnienia toksycznego gniewu.

Zdrap powierzchnię zniecierpliwienia, a znajdziesz pod nią gniew.

Rodzice obserwują swoje dzieci, mowę ich ciał i gesty. Mudry to ułożenia dłoni, które mają znaczenie czasem niezauważalne dla naszych rozmówców, osób nam towarzyszących. Kiedyś słyszałem o ahimsach, karmie, ale nie poznałem dokładnego znaczenia tych słów.
Powiecie mi: - To wszystko jest siłą sugestii! Myślę, że to raczej kwestia przemyśleń na tyle cennych, że coraz bardziej aktualnych.

O tym i wielu innych zagadnieniach związanych z medytacją, wyciszeniem i poznawaniem siebie opowiedział Jon Kabat-Zinn w swojej książce „Gdziekolwiek jesteś, bądź”. Mam przed sobą właściwie poradnik zawierający sugestie, jak zmienić swoje podejście do codziennych problemów, naprawianie swoich wad i komunikacji interpersonalnej. Autor twierdzi, że medytacja występuje w każdej wierze i wyznaniu. Nie z wszystkimi tezami zgadzam się, choć znalazłem tu dużo cennych rad. Ta książka może być czytana wyrywkowo. Tu nie ma jakiejś fabuły. Ogromną zaletą tego wydania jest twarda, płócienna oprawa. To już jest zasługa Wydawnictwa Czarna Owca. Polecam ten poradnik nawet tym osobom, który twierdzą, że są bardzo uporządkowane i perfekcyjnie ogarniają rzeczywistość. Na koniec zostawiłem cytat odnoszący się do pokładów ludzkiej świadomości:

Na najgłębszym poziomie nie ma dającego, daru i otrzymującego… Jedynie przemieniający się wszechświat.


Za egemplarz książki dziękuję bardzo Wydawnictwu Czarna Owca
 



6 komentarzy:

  1. Tematyka tego poradnika mnie interesuje, więc zapisuję sobie tytuł. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Z racji naszych doświadczeń osobistych i zawodowych wiele wiemy na temat uważności, koncentracji, opanowania. Jednak przeczytanie o tym silnie oddziałowuje. Warto przeczytać tę książkę i przemyśleć ją nawet, jeśli nie zdecydujemy się na medytację w proponowanym wymiarze. Bardzo dzękuję Ci za komentarz i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Z chęcią bym przeczytała ten poradnik, czasami warto sięgać po tego typu książki 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Młodzi ludzie mówią, że nie ogarniają rzeczywistości. Ja już rzadziej mam problemy z tym związane. Myślę, że warto przeczytać tę książkę choćby po to, żeby "od zewnątrz" przyjrzeć się sobie samemu. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Szczerze mówiąc to ja bardzo ostrożnie podchodzę do tego typu publikacji. Zawsze się boję, że mnie zawiodą i okażą się słabe.

    OdpowiedzUsuń
  6. W takiej sytuacji ja mam wątplwości innego rodzaju. Mam ukształtowany światopogląd i mocne przekonania religijne. Pomimo rozbudowanej tolerancji nie wszystko przyjmuję ot tak sobie. Mam jednak świadomość, że nie wszyscy wierzą w to samo. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.