Tytuł: Hipis
Autor: Paulo Coelho
Tytuł oryginału: The Hippie
Tłumaczenie: Teresa Tomczyńska
Wydawnictwo: Drzewo Babel 2018
Kategoria: biografia / socjologia / psychologia
Ilość stron: 247
Moja ocena: 10/10

Poszedłem kiedyś do galerii sztuki, żeby obejrzeć prace nikomu nieznanego artysty. Obrazy były piękne i próbowałem je zinterpretować. Na końcu wisiało lustro, w którym zobaczyłem siebie.



Awangardowe obrazy, kobiety i siebie samego najtrudniej jest zrozumieć. W pewnym mieście na powszechnie znanym placu fotograf uwiecznił piękną nagą modelkę, która kwiatem zasłaniała swoje łono. To było szokujące! Czy kwiat miał zrównoważyć efekt bezpruderyjnego stylu?
A może kobieta i kwiat to spotęgowane piękno? Prawda była taka, że ta kobieta miała stać się symbolem  Holandii. Ilu obserwatorów, tyle wizji...


Są miejsca na świecie, gdzie z przewodnikiem w dłoniach przybywaja turyści. Rozczarowani zwyczajnością, szukają czegoś innego - wielkiego, wspaniałego, imponującego. Jeśli chcą odnaleźć sens swojego życia, podróżują do miejsc, gdzie słychać ciszę. Na przykład do Tybetu. W taką podróż wybrał się, niejako wbrew sobie, Paulo Coelho "Hipis". Napisał fragment autobiografii.

"Nagle wszystko, co jest częścią naszej codzienności nabiera innego znaczenia, kolory są żywsze i wszystko to, co dawniej cię drażniło - zimno, deszcz, studia, praca - wydaje się nowe. Ponieważ na ułamek sekundy docierasz do duszy świata i delektujesz się nektarem bogów"


W drodze Paulo spotkał różnych ludzi,
z których kilkoro postanowiło zmienić swoje życie. Wspominali traumatyczne przejścia
w Irlandii; pracę w Afryce; koszmar śledztwa
i tortur w Brazylii; anafilaktyczny wstrząs
w ekskluzywnej paryskiej restauracji; szalone życie kochanej i niekochającej kobiety. Oszołomieni zabytkami, pięknem swoich ciał, bogactwen tureckiego bazaru, nietolerancji dla cudaków w cywilizowanym państwie i wizji narkotykowych, szukali nowego sposobu na życie.


A klucz do zamkniętych drzwi tajemnicy jest zarazem prosty i niezwykle skomplikowany - trzeba poznać Prawdę.

Nie musicie obejrzeć "Hair" Milosa Formana. Nie musicie zawstydzeni swoją trywialnością zrzucać bieliznę i wplatać kwiaty we włosy, by zrozumieć hipisów. Wystarczy przeczytać tę książkę, ktora jest wisienką na torcie twórczości Coelho.




6 komentarzy:

  1. Co prawda, nie czytałam zbyt wiele książek tego autora, ale te które przeczytałam, bardzo mi się podobały, a ta wydaje się równie interesująca.
    Pozdrawiam serdecznie. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Hipis" to fragment autobiografii barwnego życia autora. Jego bohaterowie to też realne postacie. Dzięki temu powstała mądra, przemyślana, niezwykle interseująca książka. Gorąco polecam Ci książkę, której recenzję napisałem bardzo łatwo, co dowodzi mojej fascynacji lekturą. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Bardzo chcę przeczytać tę książkę. Tym bardziej po tak świetnej recenzji. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obiektywnie oceniam bardzo wysoko umiejętności tego pisarza. Zawsze poruszal najwrazliwsze struny mojej duszy. Subiektywnie oceniam "Hipisa" jako najlepszą, najbardziej osobistą opowieść. Wspominane przeżycia bohaterów czynią tę książkę niezwykle realną. Bardzo dziękuję za ciepłe słowa, komentarz i gwarantuje wyborna lekturę. Pozdrawiam serdecznie 😊

      Usuń
  3. Kiedyś przy okazji na pewno sięgnę po tą ksiązkę! Kila książek tego Autora mam już za sobą i za każdym razem czytałam z zainteresowaniem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również przeczytałem kilka jego powieści, jeśli nie wszystkie. Ta pozycja jest wyjątkowa w dorobku Coelho, bo jest oparta na jego życiu kolorowym jak strój hipisa. Bogactwo wrażeń i opowieści grupki ludzi czyni te książkę wyjątkową. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam barwnie :)

      Usuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.