Tytuł: Ojciec Chrzestny
Autor: Mario Puzo
Tłumaczenie: Bronisław Zieliński 
Wydawnictwo: Kolekcja Gazety Wyborczej 2011
Ilość stron: 479
Moja ocena:8/10


Moja projekcja wspomnień jest zasilana pamięcią wzrokową, która często mnie zaskakuje. W latach 70. ubiegłego wieku zobaczyłem na ekranie Marlona Brando umiejętnie ukrywającego swoje emocje „Ojca chrzestengo”. To taki przemiły starszy pan,
a opowiadają o nim takie okropne historie.
Teraz wróciły do mnie te obrazy podczas lektury powieści pod samym tytułem, napisanej przez Mario Puzo. 

                                                   Źródłowww.empik.com 

Don Corleone zbudował Rodzinę opartą na trwałych i prostych zasadach, bo taki było to wyspiarskie społeczeństwo, z którego pochodził. Mentalność tych ludzi budzi szacunek, bo przecież żyjąc na południu Europy wciąż kierują się podobnymi potrzebami chwili, doświadczeniem, instynktem. Fakt zaaklimatyzowania się w Ameryce nie chronił ich przed pazernością, cwaniactwem, fałszem, przemocą.

Przyjaźń jest wszystkim Przyjaźń to coś więcej niż talent.
Więcej niż władza. Prawie się równa rodzinie.

Dla Sycylijczyków najważniejsze były przyjaźń, zaufanie, wdzięczność i coś szczególnie cennego dla mnie: omertà – nakaz milczenia dotyczący nawet najbliższych. Ta reguła pozwalała chronić decydentów i ukrywać słabości, by trzon rodu był chroniony. Ktoś pragnący osłabić drzewo nie obłamuje tylko cienkich gałązek, bo atakuje pień. 

                                         Źródłowww.filmmusic.pl

Na stronach tej książki znalazłem kilka szczególnie poruszających fragmentów. Jednym
z nich był opis sytuacji, kiedy w osobie grzecznego i lekceważonego chłopca budził się gangster. W chłodno skalkulowanym świecie biznesu i władzy przyjemny kontrast prezentują zakochani ludzie, którzy różnymi drogami zbliżają się do siebie.

                                         Źródłowww.wroclaw.naszemiasto.pl

Moją bardzo pozytywną opinię o tym utworze przełamuje niesmak wynikający
z przesadnego gloryfikowania Vita Corleone. Doceniam religijność autora, ale porównywanie mafiosa do boga, apostoła, kogoś lepszego od jakiegokolwiek papieża i niosącego pokój to duża przesada. Natomiast wartka akcja, umiarkowanie drastyczne sceny, mistrzowsko wykorzystane słownictwo, ciekawa odwrócona chronologia rozdziałów świadczą o bardzo wysokim poziomie prozy Mario Puzo.


Ostanie słowa Don Corleone to najlepsze pożegnanie i podsumowanie wszystkich dokonań: Życie jest takie piękne.

                                      Źródłowww.torun.mm.pl     

8 komentarzy:

  1. "Ojciec Chrzestny" to jedna z moich ulubionych książek. Sądzę, że każdy powinien ją przeczytać, ale każdy w innym wieku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z perspektywy wieku, dojrzałości emocjonalnej, zmieniających się gustów i modyfikowanego światopoglądu inaczej odbieram te same książki, filmy, obrazy. :) Dla mnie to jest specyficzny urok ciągłego postrzegania świata. Być może dlatego świetnie się bawię czytając książki dla dzieci i młodzieży. Bardzo dziękuję z komentarz i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Ojciec Chrzestny to klasyka nad klasykami. Pierwszy raz czytałam tę pozycję mając 13 lat xD, aby następnie przeczytać ją ponownie jak byłam starsza i zrozumieć jeszcze inaczej. Filmy także trafiły do mojego serduszka. Bardzo cieszę się, że są tak bajecznie długie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również wracam do najlepszych książek, filmów i przedstawien teatralnych i smakuje je niczym potrawy z kuchni mistrzów.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. W tej powieści każdy czytelnik może odnaleźć najbardziej interesujący go wątek. To klasyczne dzieło czyta się z taką pasją, z jaką Puzo ją napisał. Dziękuję bardzo za komentarz i zapraszam do częstych odwiedzin. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. U mnie zaczęło się od filmów, które oglądałam wielokrotnie, w końcu nadszedł ten moment kiedy sięgnęłam po książkę. Najpierw pierwszą potem drugą (Sycylijczyk) trzecią i czwartą (napisane przez innego autora) również. Przede mną piata część, gdzie znów wraca Mario Puzo. Zdecydowanie godne polecenia
    Pozdrawiam
    KSIĘGOZBIÓR

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obejrzane wcześniej filmy, obrazy, realne miejsca i przedstawienia teatralne pozostają na długo w pamięci. W trakcie czytania te obrazy zapisane w zakamarkach pamięci wspierają wyobraźnię. Pamiętam Przedstawienie "Snu nocy letniej" w łódzkim teatrze im. Jaracza. Tak mnie oczarowało, ze musiałem później jeszcze raz przeczytać to dzielo Shakespeare'a iprzemysleć jego treść :) Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.