Tytuł: Seans w Domu Egipskim
Autorzy: Maryla Szymiczkowa, Jacek Dehnel, Piotr Tarczyński
Wydawnictwo: Znak Literanova 2018
Kategoria: kryminał retro
Ilość stron: 300
Moja ocena: 10/10


Od kilku lat planowałem ponowną wizytę w Krakowie, a teraz niespodziewanie profesorowa Szczupaczyńska  zaprosiła mnie na seans spirytystyczny. Nie wolno zlekceważyć takiej okazji, kiedy można przenieść się w czasie do XIX w. Czyż może być bardziej sprzyjający nastrój na rozmowę z duchami niż wieczór, kiedy będzie zaćmienie Księżyca.


„Seans w Domu Egipskim” okazał się tak fascynujący, jak obiecała to Maryla Szymiczkowa. W salonie skupili się znamienici goście: arystokracja, mieszczanie, lekarze i znany polski literat, który mieszkał w tym zabytkowym grodzie wraz z żoną Norweżką. Ale czy zawsze można być pewnym, z kim siada się do stołu? W tym zacnym gronie pojawił się niestety również morderca.


Otruć… niechby i otruć! Ale gospodarza?
Który tak nas grzecznie przyjmował?


Zagłębiając się w prowadzone śledztwo, poznałem kilka osób. Nie ukrywam, że rozczarowali mnie. Pod elegancką przykrywką dyskrecji i dobrych manier ukryto, jak pod dywanem, brudne sekrety, manipulację, zawiść. Tę grę pozorów dosłownie charakteryzuje cytat.

Kraków to nie gniazdo os, jak mawia hrabina Żeleńska, tylko żmij jadowitych – westchnęła ciężko – splecionych ze sobą tak, że nie wiadomo, gdzie początek,
a gdzie koniec tego wężowiska.

Naturalnie taka opinia nie dotyczy tylko mieszkańców podwawelskiego grodu. Trzeba w tym miejscu uszanować umiejętności panów Dehnela i Tarczyńskiego, którzy zręcznie pokierowali piórem Maryli Szymiczkowej.

Bo czyż może coś lepiej smakować niż kieliszeczek absyntu,
wykwintne pralinki i zajmujący kryminał retro?

Dziękuję bardzo za egzemplarz Wydawnictwu Znak Literanova. 

4 komentarze:

  1. Brzmi bardzo intrygująco. Chętnie sięgnę po tę publikację :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tajemnica morderstwa w magicznym Krakowie, gdzie bohaterowie afery starają się wykreować własny idealny wizerunek. Dekadencki obraz bohemy w oprawie konserwatywnego mieszczaństwa pobudza wyobraźnię. Gorąco polecam tę powieść. Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  2. Fantastyczna recenzja. Poczułam się, jakbym wraz z Tobą i znakomitymi gośćmi, uczestniczyła w owej niebezpiecznej zabawie. Chętnie po nią sięgnę, mieszkam niedaleko Krakowa, studiowałam w nim, ukradłam z niego kogoś dla siebie ;) Poza do niego wrócić i poczuć klimat spotkania z pięknym miejscem w niesamowitym towarzystwie. Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków jest dla mnie miastem niezapomnianym. Mam nadzieję wybrać się kiedyś na spacer po Krakowie kierując się opowieściami o profesorowej Szczupaczyńskiej. Trafię zapewne również na ulice Retoryka. Już od dziś czekam na kolejną część tej wydawniczej serii. Zapraszam Cię na kolejne wycieczki i spacery ze mną i autorami przeczytanych przeze mnie w przyszłości książek. Dziękuję Ci bardzo za komentarz i pozdrawiam równie ciepło :)

      Usuń

PRAWA AUTORSKIE
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Prawo autorskie działa automatycznie – ochrona praw autorskich rozpoczyna się z chwilą ustalenia utworu, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek formalności przez jego twórcę. Utwór nie musi przy tym być skończony. Wszystkie teksty i zdjęcia zamieszczone na blogu są moją własnością – chyba, że na końcu postu zaznaczono inaczej. Zabraniam kopiowania ich i rozpowszechniania w sposób inny niż poprzez dzielenie się adresem niniejszego bloga.